Monday 30 May 2016

KERJA MINGGUAN (3 MEI 2016)

1. Jelaskan satu contoh dasar awam dalam membina negara Malaysia


Dasar pendidikan Kebangsaan

Matlamatnya adalah untuk mengeratkan perpaduan pelbagai kaum dan etnik. Selain itu, ia juga bermatlamat untuk mengganti sistem pendidikan penjajah dan bagi memenuhi kehendak negara. Ia juga bermatlamat bagi memenuhi keperluan tenaga manusia di negara ini untuk jangka pendek dan panjang, melahirakn masyarakat yang bersatu padu, berdisiplin dan melahirakan insan yang berilmu, berakhlak, seimbang dan harmonis yang boleh mencapai keharmonian diri dan memeberi sumbangan kepada keharmonian dan kemakmuran negara.

2. Jelaskan mengenai negara kota, ciri- ciri dan negara kota pertama yang terdapat di dunia.

Negara kota mempunyai kedudukan strategik, ekonomi yang kukuh, merupakan satu unit bebas, mempuanyai pasukan tentera yang kuat dan sistem kepercayaan atau agama tersendiri. Salah satu contoh negara kota ialah Athens. 

Athens ialah negara kota di Yunani yang berkembang pesat. Kedudukan negara kota Athens yang terletak di Utara Semenanjung Peloponnesus adalah sangat strategik kerana ianya wujud di kawasan yang bergunung-ganang serta berhampiran dengan laut. Kedudukan ini adalah sangat sesuai dari segi pertahanan kerana terlindung daripada serangan musuh yang mungkin menyerang dari arah darat atau laut.Kepercayaan masyarakat Athens berasaskan Polytheism iaitu kepercayaan terhadap banyak tuhan. Bagi masyarakat Athens, berkhidmat dalam tentera merupakan perkara biasa dalam kehidupan. Masyarakat Athens menerima latihan daripada umur 18 hingga 20 tahun. Setelah 20 tahun, mereka dihantar ke kubu-kubu pertahanan sempadan di Attica.


No comments:

Post a Comment