Monday 7 March 2016

REFLEKSI MINGGUAN (MINGGU 1)


Nama: Ummi Sahira Binti Abd Halim 

No Pelajar: 2015209636

Pada minggu pertama, saya telah menjalani sesi perkenalan dengan ustazah Mahfuzah dan telah mempelajari tentang adab adab sebelum menuntut ilmu supaya ilmu itu lebih berkat. Selain itu, saya telah diberi taklimat dengan jelas tentang subjek CTU555 dan rangka kerja keseluruhan semester.


Nama: Anisha Azreen binti Hasmizam

No Pelajar: 2015229474

Sewaktu kelas pertama bersama Ustazah Mahfuzah, kami melaksanakan sesi taaruf dan berkenalan dengan Ustazah. Ustazah memberi penekanan terhadap adab-adab menuntut ilmu dan langkah yang boleh kami amalkan untuk memastikan ilmu yang diperolehi berkat. Ustazah juga menerangkan tentang kursus CTU555 dan membahagikan kami kepada kumpulan untuk pelaksanaan tugas di minggu-minggu akan datang.



Nama: Nur Iman Athira bt Mohd Amin

No Pelajar: 2015259318


                Pada 1 Mac 2016, bermulanya kelas bagi subjek CTU 555- Sejarah Malaysia yang diajar oleh Ustazah Mahfuzah binti Mohammed Zabidi. Sebelum memulakan kelas, kami membaca doa dan mempelajari turutan bagaimana untuk membaca doa, berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW bagi mengingati pengorbanan dan kemuliaan Baginda yang merupukan utusan Allah SWT, zikir bagi mengingati kebesaran Allah SWT, beristighfar bagi bermuhasabah diri. Ia merupakan satu perkara yang baik untuk memulakan sesi menimba ilmu yang juga merupakan satu ibadah kerana ia mensucikan dan menerangkan hati agar mudah untuk menerima ilmu serta ilmu tersebut diberkati Allah SWT. Saya juga sedikit sebanyak dapat mengetahui maksud setiap perkataan dalam zikir-zikir yang sememangnya memantapkan lagi kefahaman saya terhadap kekuasaan Allah SWT. 
 Selain itu, ustazah juga telah menceritakan plot tentang perjuangan dan pengorbanan Nabi Ibrahim a.s. Ustazah telah bertanya kepada kami tentang plot tersebut dan sedikit sebanyak ia telah memberi banyak teknik imbas kembali untuk kami menghargai perjuangan Nabi Ibrahim a.s. Penceritaan tentang kisah Nabi Ibrahim a.s. telah memberikan saya keyakinan yang menyeluruh terhadap ketentuan Allah terhadap setiap hambanya. Sekiranya kita mempunyai keyakinan yang penuh terhadap perancangan Allah SWT, kita akan sentiasa berada dalam keadaan yang tenang. Allah SWT sesungguhnya mengetahui apa yang tidak kita ketahui. Allah SWT juga Maha Mendengar akan rintihan dan kesusahan setiap hambanya.
Kami juga diberi tugasan untuk menyenaraikan beberapa perkara seperti teknik belajar yang berkesan dan tidak berkesan berdasarkan keputusan peperiksaan semester satu kami. Perkara ini memberi saya pencerahan terhadap apa yang boleh saya lakukan untuk memperbaiki kelemahan saya dalam pelajaran dan pencapaian saya. Kami juga menyenaraikan enam perkara yang boleh kami lakukan sebagai manusia dan tugas kami sebagai khalifah Allah di muka bumi ini. Secara tidak langsung, kami juga telah membuat refleksi terhadap diri dengan berazam untuk menjadi pelajar serta insan yang lebih baik terhadap Allah, orang lain serta diri sendiri. 


Nama: Noor Azira Binti Noor Azman

No Pelajar: 2015259246
                 
     Kelas pertama bagi CTU 555 iaitu subjek Malaysian History bersama Ustazah Mahfuzah Binti Mohammed Zabidi telah dimulakan dgn sesi taaruf untuk mengenali satu sama lain dengan lebih mendalam untuk keberkesanan sesi pengajaran pada masa akan datang. Sebelum sesi tersebut dimulakan, kami telah diajar cara membaca doa mengikut turutan yang tertentu serta berselawat ke atas baginda Rasulullah SAW. Ustazah juga membincangkan tentang plot-plot pengorbanan Nabi Ibrahim AS agar kami sebagai pelajar dapat mengambil iktibar berikutan kisah kisah Nabi Ibrahim tentang kekuasaan Allah SWT yang tiada batasannya. Kita sebagai hamba-Nya hendaklah sentiasa redha dan percaya akan ketentuan-Nya bahawa Allah itu sentiasa ada untuk hamba-Nya dan setiap yang ditentukan adalah yang terbaik kerana Allah itu Maha Mengetahui.
      Selain itu, kami juga diminta untuk mencatat serta memikirkan cara untuk membaiki cara pembelajaran yang berkesan untuk waktu pembelajaran yang lebih efektif di masa hadapan. 

No comments:

Post a Comment