Monday 30 May 2016

REFLEKSI MINGGUAN (MINGGU 11)

ISLAM DAN HUBUNGAN ETNIK

Nama: Ummi Sahira Binti Abd Halim
No Pelajar: 2015209636

Islam amat mementingkan nilai-nilai kemanusiaan kerana ia mencerminkan hubungan manusia dengan Allah. Islam telah menyenaraikan asas hubungan etnik yang lengkap supaya boleh menjadi rujukan umat manusia dalam mentadbir kehidupan di dunia ini.

Salah satu asas yang menarik perhatian saya ialah  Al-Ukhuwah. Istilah ini sering digunakan dalam konteks masyarakat Melayu pada masa kini, tetapi adakan kita mengaplikasikannya dalam kehidupan yang sebenar? Al-Ukhuwah bermaksud persaudaraan. Adakah konsep ukhuwah ini hanya boleh diamalkan sesama Muslim sahaja. Kadangkala pihak non-muslim menyalah anggap bahawa semua Islam itu dicop sebagai ekstremis kerana seluruh umat Islam mempunyai ikatan persaudaraan yang kuat dan berpegang pada prinsip menyembah Allah, tuhan yang Esa.

Nama: Nur Iman Athira bt Mohd Amin
No. Pelajar: 2015259318 

Konsep persaudaraan yang dibawa oleh Al-Ukhuwah haruslah diaplikasikan dalam kehidupan harian terutama oleh umat Islam. Namun begitu, konsep ini bukan sahaja antara umat Islam tetapi boleh juga diaplikasikan antara umat Islam dan non-Muslim kerana kita semua hidup di dalam satu negara. Konsep ini adalah penyatuan yang boleh dicapai melalui toleransi dan persefahaman yang baik terutama sekali dalam masyarakat majmuk. Setiap kaum sememangnya mempunyai pendapat dan fahaman masing-masing tetapi sensitiviti antara kaum juga haruslah dijaga bagi mengekalkan keamanan bersama.

Nama: Noor Azira Binti Noor Azman
No.Pelajar: 2015259246

Hubungan antara sesama manusia amatlah penting dan hal ini hendaklah dijaga kerana Allah SWT amat menitikberatkan hubungan persaudaraan antara masyarakat lain tidak kira berbeza agama dan bangsa. Sememangnya kita sebagai orang Islam hendaklah juga tidak mengasingkan diri dan bersikap mementingkan diri hanya kerana bangsa lain tidak memiliki pegangan agama yang sama. Setiap manusia hendaklah dilayan dengan baik. Bukan itu sahaja, adalah penting bagi masyarakat Islam itu sendiri untuk menzahirkan sikap yang bermoral dan disenangi semua orang. Janganlah kerana sikap sesetengah orang Islam yang membawa imej buruk menjadi imej seluruh masyarakat Islam di Malaysia.


Nama: Anisha Azreen binti Hasmizam
No. Pelajar: 2015229474

Tajuk kali ini banyak memberi kesedaran kepada saya tentang betapa pentingnya menjaga sensitiviti dalam kalangan masyarakat tanpa mengira agama mahupun etnik. Masyarakat merupakan suatu entiti yang bergerak bersama, dengan bahagian-bahagian yang berbeza yang membawa fungsi-fungsi berbeza. pPerbezaan etnik tidak seharusnya dilepas pandang begitu sahaja, sebaliknya harus diberi perhatian kerana perbezaan etnik membawa perbezaan budaya dan juga pendapat. Sekiranya saling memahami dan mengamalkan toleransi, perbezaan pendapat ini akan membawa banyak insentif kepada negara kerana terdapat minda-minda berbeza yang akan membawa tampuk pemerintahan ke arah kemajuan dan pemerintahan yang lebih baik dan efisien. Sebaliknya pula sekiranya toleransi tidak diamalkan, membawa kepada kekacauan dan pergaduhan yang boleh membantukan proses pembangunan negara dan mampu untuk membawa kehancuran ekonomi dan kemalangan nyawa.



No comments:

Post a Comment