Monday 30 May 2016

REFLEKSI MINGGUAN (MINGGU 2)

Bab 1: Konsep Asas Hubungan Etnik

Nama: Ummi Sahira Binti Abd Halim
No Pelajar: 2015209636

Saya telah mempelajari tentang perjanjian asali di antara Allah Swt dengan manusia. Surah Al-Araf ayat 172 telah menerangkan dengan lebih terperinci tentang isi kandungan perjanjian tersebut. Berdasarkan ayat ini, kebesaran Allah itu amatlah luas dan begitu juga dengan rahmatnya, kerana manusia ini diberikan pilihan untuk memilih apa yang terbaik buat mereka. Sedangkan, Allah itu maha mengetahui segala rahsia yang ada dilangit dan di bumi, tetap juga Allah bertanya "Bukankah Aku tuhan kalian?" untuk menunjukkan tiada paksaan dalam perjanjian ini dan seluruh umat manusia bersetuju seraya besaksi bahawa "Benar (Engkau tuhan kami), kami menjadi saksi". 

Manusia telah berjanji dengan Allah sendiri untuk mengabdikan diri kepada-Nya, tetapi masih umat manusia di akhir zaman lalai dan ingkar akan suruhanNya. Pelabagai bukti azab yang telah dinyatakan di dalam Al-Quran kepada umat terdahulu, sekiranya ingkar tetapi lebih besar rahmat Allah itu kepada hambanya, lebih-lebih lagi umat Rasullullah SAW. Allah menangguhkan azab ke atas diri kita kerana kasihkan kita dan memberi peluang kita bertaubat. Apa yang telah dibincangkan semasa kelas ini berlangsung, kesemuanya peringatan daripada Allah sendiri yang membuatkan saya berfikir tentang betapa tiada nilainya hidup manusia di dunia yang sangat sekejap, berbanding akhirat yang lebih lama dan berharga.




Nama: Nur Iman Athira bt Mohd Amin
No Pelajar: 2015259318

Pengetahuan saya semakin bertambah mengenai alam roh iaitu manusia telah membuat perjanjian azali/asali sebelum kelahirannya yang terkandung di dalam Surah Al A'raf ayat 172-173. Manusia juga adalah satu-satunya makhluk Allah yang mempunyai pilihan berbanding makhluk lain. Kehidupan manusia di dunia ini merupakan jambatan untuk kehidupan yang abadi iaitu di alam akhirat. Dunia ini hanyalah palsu. Paling memeranjatkan ialah apabila saya mendapat tahu bahawa ulama membuat kiraan yang kehidupan di dunia ini hanyalah 2 saat untuk dibandingkan dengan kehidupan di akhirat kelak di mana 1 hari di dunia = 1000 tahun di akhirat. Jadi, sebagai khalifah Allah dan ciptaan-Nya yang paling sempurna, manusia hendaklah melakukan sebanyak mungkin amal kebaikan untuk merapatkan hubungan dengan Allah SWT.



Nama: Noor Azira Binti Noor Azman
No Pelajar: 2015259246

Saya telah mempelajari erti dan maksud Suraf Al A'raf ayat 172-173 di mana ketika di alam roh, manusia telah membuat perjanjian asali di mana mereka telah diberi pilihan untuk memilih Allah SWT dan mereka adalah satu-satunya makhluk Allah yang diberi pilihan untuk memilih yang terbaik. Dengan buktinya kekuasaan Allah SWT, manusia dengan lantas bersetuju lalu mengambil saksi bahawa Allah SWT sebagai Tuhan yang satu. Saya juga telah disedarkan bahawa dunia ini adalah suatu persinggahan di antara alam roh dan akhirat. Kita hendaklah menggunakan masa yang ada di dunia ini bukan untuk keseronokan semata mata namun adalah untuk mempersiapkan diri dalam menghadapi hari tibanya untuk menghadap Allah SWT. Kiraan yang dibuat oleh para ulama untuk waktu di dunia ini adalah seperti 2 saat waktu di akhirat. Waktu di dunia yang terasa sangatlah panjang hanyalah 2 saat waktu di akhirat. Oleh itu, saya telah mencapai suatu kesedaran bahawa kita sebagai makhluk Allah SWT hendaklah sentiasa memperbaiki diri dalam usaha menjadi seorang muslimah yang baik dan diberkati Allah di samping untuk menyediakan bekalan dalam menjalani hari-hari selepas dunia.



Nama : Anisha Azreen binti Hasmizam
No. Pelajar : 2015229474


Alhamdulillah, pada minggu kedua ini saya memperoleh lebih banyak pengetahuan baharu. Ustazah telah memberi penerangan tentang maksud ayat Surah Al-Aaraf ayat 172 dan 173. Di dalam ayat ini Allah S.W.T telah menceritakan tentang perjanjian asali manusia ketika berada di alam roh, di mana Allah telah bertanya kepada manusia "Bukankah aku Tuhan kalian?" dan para manusia telah menjawab 'Ya' dalam keadaan yang sedar rela dan tidak terpaksa. Ini menunjukkan bahawa kuasa Allah SWT sangatlah hebat, namun Allah tetap memberi pilihan kepada kita sama ada untuk menyembah-Nya ataupun tidak. Perjanjian ini telah menyatakan bahawa manusia sendiri yang membuat pilihan untuk menyembah Allah, membuktikan bahawa bukanlah Allah yang memaksa kita untuk menyembahNya . Sebaliknya keputusan yang kita lakukan sejak azali adalah dengan rela dan sedar.

Selain itu kami juga belajar lebih lanjut tentang 5 peringkat hidup manusia, bermula daripada alam roh, alam rahim, alam sekarang, alam barzakh dan juga akhirnya alam akhirat. Alam sekarang hanyalah jambatan ke arah akhirat. Ini membawa kepada tajuk yang sedang kami pelajari iaitu tentang masyarakat, dan pentingnya roh untuk memanusiakan manusia, seterusnya manusia-manuisia inilah yang akan menjadi ahli masyarakat yang berpotensi dan membawa kebaikan secara keseluruhannya terhadap masyarakat itu sendiri. Kami turut belajar tentang ciri-ciri masyarakat.

No comments:

Post a Comment