Monday 30 May 2016

REFLEKSI MINGGUAN (MINGGU 3)

Bab 2: Pluraliti Masyarakat Alam Melayu dalam Sejarah

Nama: Ummi Sahira Binti Abd Halim
No Pelajar: 2015209636

Pada minggu ini, saya telah mempelajari sifat sebenar dengan apa yang dikatakan sebagai Melayu. Melayu dan Islam itu amat berkait rapat dan bukan Melayu lah seseorang jika dilunturkan ke-islamannya. Kumpulan kami juga telah diberi tugas untuk membentangkan tajuk ini. Dengan  bantuan ustazah, pelbagai input telah kami pelajari seperti mengembalikan nilai-nilai ke-Melayuan dan ke-Islaman yang telah diamalkan oleh orang-orang Melayu terdahulu. 

Selepas kedatangan penjajah, kebanyakan sistem dan cara hidup orang Melayu telah dibaratkan. Sebagai contoh, sistem pendidikan yang memisahkan hal dunia dan akhirat. Mengasingkan corak pendidikan merupakan salah satu cara barat. Pengasingan kerja mengikut kaum menurut dasar pecah dan perintah juga telah diperkenalkan barat untuk kepentingan mereka sendiri. 

Akhir sekali, saya dapat membezakan apakah maksud pluraliti, pluralisme dan pluralistik melalui tajuk ini dan mengenal pasti di mana proses proses pluraliti, pluralistik dan pluralisme yang berlaku di Malaysia.

Nama: Nur Iman Athira binti Mohd Amin
No. Pelajar: 2015259318

Kumpulan kami merupakan kumpulan pertama untuk melakukan pembentangan tentang Pluraliti Masyarakt Alam Melayu dalam Sejarah. Saya telah dapat membezakan apakah maksud pluraliti, pluralistik dan pluralisme sebelum dan selepas kemerdekaan. Kami juga telah sedikit sebanyak mengetahui tentang perjuangan pemimpin-pemimpin zaman dahulu dalam memperjuangkan perpaduan antara kaum. Selain itu, sedikit sebanyak juga saya mengetahui tentang kaitan antara Islam dan Melayu.

Nama: Noor Azira binti Noor Azman
No. Pelajar: 2015259246

Kami telah ditugaskan untuk menjadi pembentang pertama bagi tajuk Pluraliti Masyarakat Alam Melayu . Sepanjang pencarian bahan untuk pembentangan kami, saya telah didedahkan dengan lebih mendalam tentang identiti masyarakat Melayu serta pluralistik dan pluralisme yang berlaku sebelum dan selepas kemerdekaan. Sebagai seorang rakyat Malaysia yang tinggal di sebuah negara yang berbilang kaum, adalah penting bagi kita untuk mengamal toleransi antara satu sama lain bagi mengekalkan keamanan dan kesejahteraan yang telah dikecapi oleh nenek moyang yang terdahulu. Saya juga dapat lebih mendalami asal usul negara kita dan berusaha menjadi rakyat yang mampu berbakti kepada negara kelak.



Nama: Anisha Azreen binti Hasmizam
No. Pelajar: 2015229474


Pada minggu ini, kami merupakan kumpulan pertama yang membentang tajuk untuk CTU555 dan tajuk kami ialah Pluraliti Masyarakat Alam Melayu. Banyak ilmu baru yang telah saya perolehi sepanjang usaha mencari bahan untuk pembentangan dan saya telah mempelajari beberapa kata kunci baharu seperti pluraliti dan pluralistik. Walau bagaimanapun, pembentangan kami agak kurang memuaskan kerana kekurangan informasi dan refleksi, tetapi ustazah tidak lelah untuk menerangkan konsep sebenar kepada kami dan rakan-rakan sekelas agar kami mendapat pencerahan sebenar dan memahami konsep ini dengan lebih baik dan mendalam. Perbincangan di penghujung kelas tentang 'sifat sebenar orang Melayu' telah menyedarkan saya bahawa Melayu sebenar bukan sahaja bersifat lemah-lembut tetapi juga beragama Islam. Selama ini saya beranggapan bahawa Melayu hanyalah suatu bangsa di Nusantara, yang terdiri daripada pelbagai agama termasuklah Buddha dan Hindu. Akan tetapi maklumat itu adalah salah dan saya telah mendapat pencerahan daripada ustazah.

No comments:

Post a Comment