Monday 30 May 2016

REFLEKSI MINGGUAN (MINGGU 5)

Bab 3: Perlembagaan Persekutuan dan Hubungan Etnik

Nama: Ummi Sahira Binti Abd Halim
No Pelajar: 2015209636

Pada minggu ini, saya telah diperkenalkan dengan konsep perlembagaan dengan lebih mendalam. Jika sebelum ini, saya hanya mengetahui perlembagaan itu adalah undang-undang secara dasarnya sahaja. Setelah dideahkan oleh para pembentang dan ustazah sendiri, saya mengetahui dengan lebih lanjut bahawa perlembagaan itu adalah "surat beranak" satu negara dan corak pemerintahan sesuatu negara itu tertakluk kepada perlembagaan itu sendiri. Malaysia juga dikenali sabagai negara yang mengamalkan konsep Raja Berpelembagaan, dimana perlembagaan memayungi sesebuah negara dan segalah hal ehwal ataupun tindakan yang akan dijatuhkan adalah berbalik kepada perlembagaan.




Nama: Nur Iman Athira bt Mohd Amin
No Pelajar: 2015259318

Semasa minggu ke-5, saya telah mendalami maksud perlembagaan. Perlembagaan merupakan peraturan tentang hak, kuasa dan tanggungjawab. Hak merupakan sesuatu yang boleh dituntut. Setiap orang mempunyai hak dan dalam konteks perlembagaan, pemerintah dan rakyat mempunyai hak tersendiri. Kuasa pula merupakan authoriti seperti polis, mahkamah, tentera. Manakala, tanggungjawab merupakan sesuatu yang harus. Setiap pihak mempunyai tanggungjawab tersendiri.

Sebagai ringkasan, perlembagaan merupakan kelahiran sesebuah negara di mana setiap undang-undang yang lain mestilah berdasarkan perlembagaan yang merupakan undang-undang tertinggi sesebuah negara. Setiap urusan rasmi juga haruslah berpandukan perlembagaan. 





Nama: Noor Azira Binti Noor Azman
No Pelajar: 2015259246

Pada minggu ini, saya telah mempelajari dengan lebih mendalam tentang Perlembagaan Malaysia yang dimana perlembagaan merupakan undang-undang tertinggi negara yang harus dipatuhi oleh semua kuasa di dalam negara. Namun, pabila saya mendalami isi serta kandungan yang tertakluk di dalam perlembagaan, saya telah mendapati terdapat beberapa kekurangan dari segi pengaruh agama. Adalah terbukti di dalam Al-Quran bahawa hukum hudud iaitu hukuman yang telah ditetapkan oleh Allah Swt adalah yang terbaik. Namun Malaysia masih lagi jauh dalam menjadikan hukum hudud sebagai satu perkara rasmi. Hal ini kerana ada sesetengah kesalahan yang melangaar hukum syariah seperti kes murtad tiada dijelaskan di dalam perlembagaan. Undang-undang sesebuah negara amatlah penting dalam membentuk sebuah negara yang aman damai namun bagi pendapat saya undang undang yang ditetapkan oleh Allah adalah yang terbaik dan seharusnya dijalankan dan diberi pendedahan dengan lebih mendalam kepada seluruh rakyat Malaysia.


Nama: Anisha Azreen binti Hasmizam
No. Pelajar: 2015229474

Para pembentang telah memberi pencerahan tentang maksud perlembagaan dan kepentingan-kepentingan perlembagaan terhadap negara. Tajuk ini pada mulanya agak mengelirukan saya kerana terdapat banyak perkara yang perlu diberi perhatian akan tetapi saya mengingatkan diri saya bahawa segala maklumat dan ilmu yang diperolehi berkaitan dengan perlembangaan dan pemerintahan negara bukanlah sekadar untuk memenuhi pengetahuan peperiksaan sahaja, sebaliknya merupakan tanggungjawab saya kepada negara dan bangsa.

No comments:

Post a Comment