Monday 30 May 2016

REFLEKSI MINGGUAN (MINGGU 6)

Bab 3: Perlembagaan Persekutuan dan Hubungan Etnik

Nama: Ummi Sahira Binti Abd Halim
No Pelajar: 2015209636

Saya telah mempelajari tentang sistem Mahkamah di Malaysia. Perkara yang tertakluk di bawah perihal agama akan dibicarakan di bawah Mahkamah Syariah dan mahkamah yang paling tinggi di dalam negara ialah Mahkamah Sivil.

Selain itu, ustazah juga telah berkongsi ilmu di mana perbezaan antara orang Melayu dan orang asli (kaum pribumi) ialah orang Melayu menerima dan mengamalakan agama Islam manakala orang asli mengamalakan agama nenek moyang mereka sendiri.

Perlembagaan Madinah juga dibincangkan dalam tajuk ini, di mana timbulnya perbincangan di dalam kelas "bolehkan negara Malaysia membuat perlembagaan berlandaskan agama Islam walaupun masyarakatnya majmuk, terdiri daripada pelbagai bangsa, agama dan kaum?" Jawapannya boleh jika kita mengambil contoh baginda Rasullullah SAW, menulis perlembagaan Madinah yang masyarakatnya terdiri daripada orang Islam dan bukan Islam. Piagam Madinah sangat adil dan diiktiraf di seluruh dunia.


Nama: Nur Iman Athira bt Mohd Amin
No Pelajar: 2015259318

Saya telah mempelajari dan memahami tentang Konsep Ketertinggian Perlembagaan di mana perlembagaan merupakan undang-undang paling tinggi, semua undang-undang juga tidak boleh bercanggah dengan perlembagaan dan jika parlimen menggubal undang-undang yang bercanggah dengan perlembagaan maka ianya secara automatik batal.

Saya juga sedikit sebanyak telah memahami perbezaan orang Melayu dengan orang Asli. Walaupun orang Asli adalah orang asal yang menetap di Malaysia, tetapi orang Melayu merupakan rakyat asal yang menerima agama Islam sejurus menjadikan orang Melayu penduduk tetap negara Malaysia. Selain itu, saya juga memahami erti "Agama Islam sebagai agama rasmi" yang termaktub dalam perlembagaan yang bermaksud segala urusan rasmi seperti upacara angkat sumpah mestilah berdasarkan agama Islam. Agama Islam juga merupakan agama persekutuan yang berperanan di semenanjung Malaysia. 




Nama: Noor Azira Binti Noor Azman
No Pelajar: 2015259246

Pada minggu ini, saya telah mempelajari dengan lebih mendalam tentang Perlembagaan di mana ia ialah undang-undang tertinggi di Malaysia. Piagam Madinah juga telah dibangkitkan di dalam kelas tentang kebolehan Malaysia dalam menguruskan hal rakyat yang berbilang kaum berlandaskan undang-undang Islam seperti yang dilakukan oleh Rasulullah SAW ketika zaman pemerintahan baginda. Melalui sesi pembelajaran ini, saya mendapati bahawa adalah penting bagi setiap orang Muslim untuk sentiasa mendalami ilmu agama terutama bagi mereka yang bakal memimpin negara agar tidak berlakunya salah guna kuasa. Sebagai negara yang berbilang kaum juga, rakyat yang bukan beragama Islam hendaklah didedahkan serba sedikit tentang undang-undang Islam agar mereka lebih memahami dan tiada salah fahaman berlaku. 
Selain itu, saya juga telah mempelajari tentang perbezaan penduduk asli dan masyarakat melayu dimana walaupun orang Asli adalah penduduk asal namun orang Melayu adalah masyarakat asal yang memeluk serta menerima Islam.

Nama: Anisha Azreen binti Hasmizam
No. Pelajar: 2015229474

Saya mempelajari dengan lebih lanjut tentang Perlembagaan di Malaysia, dan tentang fasal-fasal penting yang berkaitan dengan hak istimewa orang Melayu dan agama Islam. Saya juga mempelajari tentang konsep Ketertinggian Perlembagaan, yakni segala yang bernaung di bawah Malaysia adalah tertakluk kepada Perlembagaan ini. Sebarang penggubalan undang-undang baharu hendaklah berdasarkan Perlembagaan atau ianya akan terbatal dengan sendiri. Ketika di dalam kelas, kami melaksanakan perbincangan tentang bagaimana Perlembagaan itu sendiri yang menghalang hukum Hudud daripada dilaksanakan, serta banyak undang-undang lain yang boleh mendatangkan banyak manfaat kepada ekonomi, sosial dan pembangunan negara sekiranya dapat dilaksanakan. 

No comments:

Post a Comment