Monday 30 May 2016

REFLEKSI MINGGUAN (MINGGU 8)

BAB 4: PEMBANGUNAN EKONOMI DI MALAYSIA

Nama: Ummi Sahira Binti Abd Halim
No. Pelajar: 2015209636


Dalam tajuk ini, saya dapat membezakan apakah fokus ekonomi dari segi pandangan Islam dan juga pandangan barat. Dari segi Islam, ekonomi memfokuskan kepada kemajuan modal insan dan nilai kemanusiaan di samping infrastruktur untuk kemudahan manusia. Dari segi pandangan barat pula, ekonomi merjuk kepada proses transformasi atau perubahan dalam segala aspek dan memfokuskan hanya kepada keduniaan semata. 

Salah satu kata yang dipetik amat berkait dengan isu ekonomi yang berlaku di negara kita pada hari ini. Di Malaysia itu sendiri, "kita telah bangunkan banyak bangunan-bangunan moden dan berinfrastruktur yang canggih tetapi hakikatnya, insan yang mendiami bangunan itu tidak dibangunkan". Isu-isu kemiskinan masih tidak dapat dibendung di Malaysia walaupun negara kita kaya dengan hasil bumi yang mewah. Jika kita mengikut dengan lurus dan sebenar-benar Islam itu, pasti ada jalan tengah untuk penyelesaian setiap masalah yang melanda di negara kita ini. Islama itu bukanlah agama yang hanya berasakan keakhiratan sahaja, pelbagai isu ekonomi akan dapat dibendung jika umat islam mengamalakna prinsip hidup isla yang sebenar. Sebagai contoh, membayar zakat, bersedekah kepada yang memerlukan dan mengamalkan urusan jual beli dengan bersih dan adil.

Nama: Nur Iman Athira bt Mohd Amin
No. Pelajar: 2015259318

Melalui bab ini berkenaan dengan ekonomi, saya telah dapat membezakan ekonomi dari sudut pandangan Islam dan juga Barat. Pembangunan ekonomi haruslah selari dengan pembangunan politik kerana orang yang menguasai politik menentukan hala tuju ekonomi sesebuah negara itu. Selain itu, pembangunan haruslah bukan sahaja berasaskan fizikal malahan juga pembangunan mental.

Nama: Noor Azira Binti Noor Azman
No. Pelajar: 2015259246

Melalui bab ini, saya telah memperolehi idea dan pengetahuan berkaitan pembangunan ekonomi di Malaysia dengan lebih mendalam. Pandangan Barat dan Islam terhadap pembangunan ekonomi juga berlainan. Dari pandangan Barat, pembangunan memfokuskan kepada perubahan dari segi luaran atau dalam erti kata lain hanya dari segi kebendaan. Namun, dari pandangan Islam pula, Islam bukan sahaja memfokuskan pembangunan sesuatu tempat namun pembangunan juga memainkan peranan dalam membentuk modal insan. Bagi pendapat saya, sesebuah negara itu tidak boleh dikatakan maju dan bertamadun jika penduduknya tidak maju dari segi insaniah dan moral. Oleh itu, bagi menjamin sebuah negara yang berprestasi tinggi dan produktif dari segi pembangunan dan rakyatnya, kita sebagai rakyat Malaysia hendaklah berusaha dalam memperbaiki cara dan intelektual kita bagi menjadi rakyat minda pertama.

Nama: Anisha Azreen binti Hasmizam
No. Pelajar: 2015229474

Bab Ekonomi telah memberi pencerahan kepada saya tentang perbezaan pembangunan dari perspektif barat dan juga Islam. Islam menitik-beratkan pembangunan moral manakala Barat mementingkan pembangunan material dan bukannya ketinggian budi pekerti. Kumpulan pembentang memberi penerangan tentang isu-isu ekonomi yang telah lama wujud di Malaysia dan bagaimana isu-isu ini tetap tidak berganjak dari dulu, misalnya isu kemiskinan. Ini kerana langkah yang diambil oleh pihak pemerintah dalam membasmi kemiskinan merupakan langkah yang kurang efisien, seterusnya menyebabkan kita dapat melihat jurang ekonomi di antara penduduk bandar dan luar bandar, serta jurang ekonomi antara kaum. Jurang-jurang ini sepatutnya diatasi untuk menggerakkan negara ke arah negara maju pada tahun 2020.

No comments:

Post a Comment